Fotoachief Vrij Groen
Publiciteit is smeerolie voor groene projecten die iets willen betekenen in de wereld. Als mensen je kennen, heb je een basis voor draagvlak en betrokkenheid. Wil je alleen de buurt bereiken, dan heb je krant, radio en tv niet nodig. Maar wil je in een grotere omgeving bezoekers trekken, vrijwilligers werven of een boodschap verkondigen? Dan schrijf je al snel eens een persbericht voor media in de buurt, of in het hele land.
Leermomentje
Jaren geleden, bedacht ik, voor een open dag bij de Vrij Groen tuin: een open dag, dat is saai, sfeerloos. Ik noem het een Zomersafarimiddag. Dat thema heb ik doorgevoerd in mijn nieuwstekst. Hele mooie foto er bij van onze Peter op insectenjacht met een groepje kinderen, en klaar was het persbericht. Dat sloeg aan. Het Leids Nieuwsblad zette een artikel op de voorpagina. Weer wat geleerd.
Dat leren ging nog verder, want vanwege deze framing kwamen bij de open dag/safarimiddag deze keer wat minder tuinfanaten kijken voor ideeën en ervaringen, maar wel een aantal gezinnen met kleine kinderen. Met de safaritekst en deze foto had ik onbewust een nieuwe doelgroep aangeboord.
Kortom, het maakt uit wat er in een persbericht staat
Nogal wiedes, denk je nu misschien. Toch zie ik best veel saaie berichten langskomen, en dan ook nog zonder foto. Het loont, om er goed over na te denken. Er zijn een aantal algemene richtlijnen voor een persbericht. Die kun je makkelijk googelen. Ik vul ze aan met mijn ervaring: wat werkt en wat niet.
Basics
Een persbericht moet kort en direct duidelijk zijn. In de eerste alinea moet alle essentiële informatie staan: wie wat wat waar wanneer hoe. Zo kan een redacteur zonder veel moeite de tekst inkorten. Eventuele achtergronden volgen na de essentële info. Maak die achtergronden beeldend. Vertel bv. niet alleen dat er een wandeling met een natuurgids is, maar ook waarom de omgeving bijzonder is en wat je daar juist nu kunt beleven. Bedenk wat en wie je wilt bereiken en pas je tekst daar op aan. Gebruik geen eerste of twee persoon (ik, wij, je, jullie, u), maar derde (wie, hij, men, het, de tuin). Zet de tekst in je mail, niet alleen in een bijlage. En de bijlage in Word, géén Pdf, alles voor het gemak. Stuur altijd een mooie foto mee, van minstens 1 Mb.
Verder mijn eigen ervaring.
Originaliteit
Als je iets doet dat (bijna) niemand anders doet, is het nieuws. Zo trekt het kerstbomenasiel bij Vrij Groen aandacht. Later gevolgd door het bloembollenasiel van mijn zus bij Hoeve Cronesteijn – ook een hit. De wilgenkunst van Ludy Feyen bij de Polderkringloop. Leidse-Hutspot-planten kweken op het balkon van het stadhuis. Natuurlijk moet het ergens over gáán, echt bijdragen aan je doel, niet origineel om het origineel. Maar het helpt wel. Je hoeft hier niet altijd iets nieuws voor te verzinnen. Kijk eens goed wat jou en je project bijzonder en uniek maakt (dat is het namelijk altijd), en laat dat zien.
Human interest
Je kunt wel over een tuin vertellen, maar voor de meeste krantenlezers en radioluisteraars zijn de tuiniers veel interessanter, herkenbaarder, want: menselijk. Zoals de kinderen die hun eerste radijs uit hun schooltuintje oogsten en een stokbroodje bakken bij het kampvuur. De ouderen die hun GFT bakje komen legen voor mooie compost voor de tuin. Tegenslagen en successen. Laat zien dat het om mensen gaat, die geraakt worden. Verzamel mooie quotes, desnoods van jezelf. En vooral: een foto van tuiniers is meestal veel aansprekender dan één van je tuin of oogst.
Humor, plezier, verwondering en drama
Met emotie voorkom je saaie tekst en foto’s. Laat zien wat de lol en de schoonheid van je werk is. Of laat zien dat je geraakt bent bij tegenslag – mensen leven graag met je mee.
Foto’s
Buitenprojecten hebben het grote voordeel dat je met goed licht een foto kunt maken; oneindig veel makkelijker dan binnen. En er gebeurt wat; mensen dóén iets. Daar kun je gebruik van maken. Ik maak veel foto’s, grotere kans dat er een mooie bij zit. Met mensen er op – vraag wel of je hun portret mag gebruiken. Een fotograaf inhuren kan een goede investering zijn.
Durf zelf ook op de foto te gaan. Jouw gezicht hoort bij je project, dat is geen egotripperij. En anderen storen zich er niet aan dat je wangen te rood zijn of je haar niet goed zit: je bent oké.
In geval van nood kun je een stockfoto nemen van een onderwerp (bv via Pixabay). Maar eigen beeld is authentiek en veel fijner.
Komkommertijd
De timing van je persbericht kan een wereld van verschil maken. Rond kerst en in de zomervakantie is er weinig nieuws, en maak je veel meer kans dat je bericht geplaatst wordt. Ik heb eens geprobeerd een aankondiging van een kermishatersmiddag tijdens Leidens Ontzet in de krant te krijgen. Kansloos, dan is er hier veel te veel nieuws. Het kerstbomenasiel heeft meer geluk, eind december. Maar je hebt het niet in de hand; TV West zei ooit een afspraak af omdat opeens het kabinet gevallen was. Daar kan ik niet tegenop.
(Oegstgeester Courant, naar aanleiding van ons persbericht begin 2015. Gratis moestuin i.p.v. vrijwilligers gevraagd voor tuin, veel meer respons.)
Wil je jouw ervaring delen? Ben benieuwd naar je reactie!
Leuke en praktische info met een snufje psychologie van de groene grond! En er wordt gepraktizeerd wat gepreekt wordt!
Thanks, Carmen!
Hai zus! Leuk dat je het bollenasiel noemt! Een pakkende naam is altijd een pre in een persbericht. Van onze dame van communicatie leerde ik dat je bij je foto’s altijd minimaal 1 liggende en 1 staande foto moet sturen,
En als je bericht geplaatst wordt en je actie een succes is, de krant nog eens bellen of mailen of ze komen kijken hoe het nu gaat, ….weer een stukkie in de krant!
Verder als tip: op de dag dat het persbericht uit is moet je goed bereikbaar zijn ( en je haar in model…) voor als er een journalist of TV langs wil komen.
Dankjewel voor de extra tips! Heb de indruk dat liggende foto’s vaker gebruikt worden dan staande. En inderdaad: zet je telefoonnummer onder het persbericht, zodat je gebeld kunt worden. Bij een bericht na de activiteit is het soms een uitdaging om de foto’s op tijd binnen te krijgen, als je ze niet zelf gemaakt hebt.